Monidła 2015 Monidła 2006 Portrety komunijne Opowieści spoza obrazów Osobliwości natury
MONIDŁA 2015
MONIDŁA 2004
Projekt ten składa się z 10 prac i stanowi dyplom magisterski wykonany w poznańskiej ASP. Są to podkolorowane fotografie czarno-białe, wykonane metodą tradycyjną. Prace w formacie 30x40 cm są oprawione w ramki wynalezione na targu staroci. W starej formie monidła zamieszczam współczesne treści, współczesne pary małżeńskie, współczesne zachowania. Pokazuję nową sytuację w jakiej znalazł się fotograf wobec szeroko dostępnej fotografii cyfrowej. Dawniej fotograf był kimś niezwykłym, magikiem utrwalającym ludzkie istnienie, obecnie aura fotografii zniknęła. Dziś każdy jest fotografem, a podniosła chwila fotografowania zmieniła się w codzienność.
MONIDŁA 2006
Powstało kolejnych 10 prac wykonanych tą samą techniką „monidłową”. Moja myśl jest ta sama jak przy monidłach ślubnych, ale oprócz tego starałam się pokazać jak postrzegam poszczególne osoby w kontekście współczesnego świata. To co kiedyś wstydliwe stało się modne (np.: aparat na zębach, czy tatuaż na ramieniu). Pokazuję nowy ideał piękna podkreślając go malarską pozą i ozdobną ramą. Królik miniaturka, występujący w autoportrecie, to także znak naszych czasów- miniaturyzacji, manipulacji genetycznej. Także starsi ludzie, poddają się współczesności, używają słów i znaków pochodzenia angielskiego: ok. Dzisiejszy świat lubi kicz, chociaż sądzę, że upodobanie do kiczu to część nas.
PORTRETY KOMUNIJNE
Moje myślenie o monidłach poprowadziło mnie do kolejnego tematu. Sfotografowałam dzieci w strojach komunijnych przypominając o podniosłości wydarzenia Komunii Świętej, nawiązując tym samym do obecności fotografii, monideł w ważnych momentach naszego życia. Zamknięte oczy dzieci to element różniący moje obrazy od tych z przeszłości, tym gestem wskazuję na ponadczasowość fotografii dotykając jednocześnie tajemnicy naszego istnienia. Wykorzystałam technikę hybrydową (tradycyjną fotografię czarno-białą połączoną z fotomontażem cyfrowym). Ukończyłam 2 prace o formacie 46x81 cm.
 |
OPOWIEŚCI SPOZA OBRAZÓW
Projekt ten jest obszerny i wciąż otwarty. To próba ocalenia pamięci o jednostce, ocalenia także niszczejących na strychu monideł poprzez reprodukowanie ich. Projekt jest złożony i składa się z dwóch realizacji. Zapis tekstowy osoby opowiadającej o osobie z portretu i wyidealizowana reprodukcja oraz zdjęcie o charakterze dokumentalnym osoby trzymającej monidło, na którym występuje on sam lub jest na nim ktoś będący z nim w jakimś związku.
OSOBLIWOŚCI NATURY
To prace z różnego okresu, w którym tematem jest natura. Eksperymentuję malując cyfrowo wykonane wcześniej zdjęcia roślin.
|